Spedycja międzynarodowa a opłacalność transportu kolejowego na przykładzie Chin

kontener        Mimo że w transporcie międzynarodowym dominuje bezsprzecznie fracht morski, to coraz bardziej popularnym rozwiązaniem staje się przewóz towarów koleją. Zwłaszcza ostatnio, od kiedy spedycja międzynarodowa coraz częściej dotyczy wymiany handlowej z dalekim wschodem. Połączenie kolejowe z Chinami jest ciągle rozwijane i obecnie z Chin do Europy odjeżdżają nawet trzy pociągi tygodniowo. Podróż z terminala w Zhengzhou do Polski trwa około 13 dni, ale oczywiście należy doliczyć do tego czas potrzebny na dostarczenie do Zhengzhou towaru przez naszego dostawcę i załatwienie wszystkich formalności celnych. Na przykładowy transport z Szanghaju trzeba  czekać około 20 dni, gdzie w przypadku transportu morskiego na tej trasie czas oczekiwania wyniósłby 33 dni. Zyskuje się więc prawie dwa tygodnie, ale niestety minusem jest dość duży koszt, prawie siedmiokrotnie przewyższający koszt transportu tej samej ilości towaru drogą morską.

               Międzynarodowy transport kolejowy jest więc brakującym ogniwem między transportem morskim i lotniczym. Korzystniejszy czasowo niż fracht morski, ale nadal nie tak błyskawiczny jak transport lotniczy. Opłacalny jest więc tylko w przypadku przewozu towarów, których termin doręczenia jest bardzo pilny, a brak jego dochowania przekreśla sens realizacji dostawy. Dalszy rozwój wymiany handlowej z Chinami z pewnością rozwinie tę formę transportu i wraz ze spadkiem cen za przewożone koleją kontenery, stanie się bardziej popularny. Również różnego rodzaju formalności celne zostaną z czasem uproszczone, wpływając pozytywie na czas oraz popularność tej formy połączenia handlowego z Europą.